Ik heb net een maand geleden mijn licentie verlengd. Ik vind dat, of je nu aan loodprojecten werkt of niet, het in ons vakgebied de moeite waard is om de cursus te volgen, zodat je de potentiële gevaren en risico's voor jezelf, werknemers en klanten begrijpt. GEEN enkel niveau van lood in je bloedbaan is gezond, hoewel het waar is dat als volwassene een kleine hoeveelheid blootstelling niet veel impact zal hebben zoals bij jonge kinderen en ouderen. Als je je niet ziek voelt, zou ik me voorstellen dat alle blootstelling die je hebt gehad vrij gering was en dat je lichaam het op natuurlijke wijze zal wegspoelen. De grotere zorg is de verontreiniging van de grond en het gebied. Je hebt het juiste gedaan door zoveel mogelijk te verwijderen, maar als er in de toekomst iets met lood gebeurt, ben je nog steeds verantwoordelijk. Ik zou er gewoon voor zorgen dat de site zo schoon mogelijk is, hem laten schilderen en verder gaan. Toen ik in 1991 begon, werd er over lood gesproken, maar er waren geen cursussen of veel hulp om het aan te pakken, en niemand die ik kon zien, deed echt iets anders. Ik ben er zeker van dat ik veel loodhuizen heb geschraapt en geschuurd met alleen een N95-stofmasker als enige bescherming en ik heb me nooit ziek gevoeld. Op sommige dagen, midden in de zomer als het warm was, bleef het stof overal aan ons plakken door het zweet. Ik herinner me ook niet dat ik ooit dat soort werk heb gedaan waarbij er jonge kinderen in de buurt waren. Volgens de instructeur werd destijds 15 microgram lood bij een kind als ernstige vergiftiging beschouwd. Tegenwoordig is ernstig 5 microgram. Ik wil er ook op wijzen dat alle druppels die je rond het huis hebt gebruikt om spaanders te verzamelen terwijl je werkte, als verontreinigd worden beschouwd. Breng ze NIET naar een andere klus, anders loop je het risico de eigendommen van iemand anders te verontreinigen. Waarschijnlijk een klein risico, maar de kosten van het vervangen van de druppels zullen veel lager zijn dan de kosten die gepaard gaan met een loodprobleem.
Even terzijde, aangezien je hebt geschraapt, is de kans dat je de eigendommen van de buren verontreinigt waarschijnlijk vrij klein, tenzij de huizen op elkaar staan. We waren een paar jaar geleden bezig met een klus en de aannemer ernaast was ouderwets aan het schuren met een schijf op een duidelijk loodhuis en gebruikte vervolgens een bladblazer om het stof overal af te blazen. Hij heeft de hele buurt verontreinigd. Je kon de stofwolk over de straat zien waaien, die overal naartoe ging. Ik wilde niet degene zijn die hem bij de autoriteiten zou aangeven, maar ik heb het wel aan de huiseigenaar verteld die kinderen had, voor het geval ze zich zorgen maakten. Hij haalde gewoon zijn schouders op alsof het niets was, dus er gebeurde niets.